Sidor

onsdag 9 maj 2007

Samtal från BVC

Nu på morgonen ringde sköterskan ifrån bvc för att ändra tiden nästa vecka när vi ska tillbaka för att väga lillen.

Jag passade på att fråga vilken kurva det var som gjorde att hon tyckte att han behövde äta mera? Om det var huvudomfånget som oroade henne för det är tydligen alvarligt om det dippar på den kurvan. Men han ligger tydligen på normalkurvan för längd och huvudomfång men två snäpp under när det gäller vikten...

Hon undrade hur det gick med ersättningen och jag sade som det var att han inte vill ha den om jag ammar först och att jag hade provat att ge honom erättning i går kväll utan att amma innan och då åt han den men att jag då istället var tvungen att pumpa ut brösten innan jag gick och lade mig och det tycket hon ju var tråkigt.

Jag tycker iallafall att det känns skönt att det "bara" är viktkurvan som oroar henne och inte huvudomfånget, även om hon hävdar att man tittar på heletsintrycket (vilket jag naturligtvis förstår).

Men det var ju fortfarande kattastrof att jag ammade 7-8 gånger per dygn! Det orkar ju varken han eller jag. Och anntaglign så orkar han inte suga ut mjölken ur bröstet (det är vanligt, tydligen). Är det inte upp till mig att avgöra om jag orkar eller inte?? Och jag kan garantera att det inte är något fel på hans sugkraft!

Jaja... fortsättning följer.

3 kommentarer:

Annika sa...

Oj, ska man inte amma så mycket?!? Jag ammar varannan till var tredje timme under dagtid och eftersom hon sover hela natten så är det definitivt värt det.
När jag sa till min bvs att min mjölk började minska eftersom jag inte kan pumpa ut något mer så sa hon bara att mjölk kan räcka i flera år?!? Vad är det för råd??? Det hjälper väl inte mig, så jag började med ersättning när jag behöver barnvakt eller om hon är extra hungrig.
Lycka till!!

Anonym sa...

7-8 ggr = katastrof? Här är det vanligaste 7. Dvs var tredje timme, men hoppar över 1 mål på natten ungefärö. Och de där frågorna du skrev att hon ställer i början varje gång har jag aldrig hört. "Allt bra?" är ungefär vad som sägs. Och ibland "Ammar du?"

Kan du inte blanda? Det gör vi om jag pumpar ur för lite när jag ska jobba, blandar bröstmjölk och ersättning i samma flaska, då får han ju i sig både och. Har läst att det ska vara ok i alla fall. Dessutom kör vi tetrapack då= ännu smidigare.

Kortfattat: sa...

Oj oj - voine voine! Dessa BVC tanter kan då surra till det! Lita på din instinkt och håll den linje som känns tryggast för er! Glöm bara inte bort dig själv mitt i allt.. Finns här för en styrkekram om det behövs! Kram!