Sidor

tisdag 22 januari 2008

Hjärtat i halsgropen

Jag brukar ju lägga mig med Linus i vår säng när han ska sova för natten och när han har somnat tassar jag upp igen och låter honom ligga kvar.

Ibland lyfter jag över honom i hans säng när vi går och lägger oss och ibland sover han hela natten i vår säng. De sista veckorna är det det sistnämnda som har gällt...

I förrgår kväll satt jag och maken och pratade när vi avbryts av en duns och ett ilvrål. Linus ramlade ur vår säng. Efter det bestämde vi att vi måste lyfta över honom i hans säng direkt när han har somnat.

Där borde ju problemet vara löst och allt frid och fröjd... Men nej. Linus har ju vant sig vid att sova i vår stora säng där han kan mullvada runt ganska fritt. Han har dessutom börjat röra sig mycket i sömnen på sistone vilket oxå var anledningen till att han trillade ur sängen, troligtvis kröp han i sömnen. Så när han börjar rotera och böka i sin egen säng så slår han i spjälorna och vaknar...

Ikväll nattade jag Linus vid 19.45 en halvtimme senare vaknar han och jag går upp och nattar om honom i vår säng. När jag lägger ner honom i hans säng igen så vaknar han igen och blir tvärilsk!! Efter en god stunds kämpande och brottande är Linus nästan hysterisk och eftersom jag hade tjejerna över på syjunta och pappan var inte hemma så var jag inte så sugen på en hysterisk bebis så han fick följa med upp...

Vid 22-tiden när tjejerna har åkt hem nattar jag om Linus i vår säng och tänker att för att han inte ska vakna igen låter jag honom ligga kvar i vår säng och lägger kuddar under madrassen för att bygga en vall. Jag hinner inte mycket mer än ner på nedervåningen så hör jag en duns av någonting som trillar i golvet och inser att han är vaken och försöker ta sin vattenflaska på nattduksbordet, bara att springa inana han trillar igen. Kommer upp och möter en Linus med mina glasögon i handen...

Eftersom jag inte vill ha några fler svandyk ifrån sängen så får han följa med ner igen tills han är ordentligt trött.

Nyss har jag varit uppe och nattat honom för tredje gången och nu ligger han i sin säng och sover förhoppningsvis resten av natten.

Inga kommentarer: