Sidor

torsdag 13 juli 2006

Utmanad

Jag har blivit utmanad av Kattmamman,

1. Hur länge har ni/försökte ni bli gravida?
Nästan 3,5 år

2. Vad är/var det jobbigaste med att inte kunna få barn?
Att inte veta varför det inte fungerade. När fler och fler runt omkring fick barn, vissa han med att få syskon till sina barn. Känslan av att livet springer ifrån en, jag har alltid velat bli en relativt ung mamma och hade satt upp en livsplan där jag vid 25 års ålder skulle bla. skaffa barn... 25 kom och gick och det blev inga barn.

3. Vilken är den mest idiotiska kommentaren/frågan ni fick under er barnlöshetsresa?
Det är nog generellt alla goda råd man fått som har du testat att stå på huvudet efter sex? har du testat bisolvon? Åååh ni ska åka på semester, det gör nog susen att ha sex som vildkaniner på en sandstrand! Slappna av! Du har ju faktiskt haft mycket omkring dig den senaste tiden... många av de här råden kan man aceptera under det första året men när man närmar sig tre år så börjar man bli lätt aggresiv av dem.

4. Trodde ni att ni skulle ha svårt att få barn, eller kom det som en överraskning?
Jag trodde nog inte det, eftersom jag har fyra syskon som har kommit till utan problem... Jag trodde nog snarare att det skulle gå ganska snabbt.

5. Vilket tips skulle du vilja dela med dig av till andra som har svårt att bli gravida? Hitta vänner som förstår och lyssnar och som inte bara kommer med klyschiga råd. Man behöver nödvändigtvis inte sluta umgås med sina gammla vänner men diskutera inte barnlöshetsproblematiken med sådana som riskerar att göra dig ledsen.

Lyssna på din kropp! Det är inte världens undergång att ta en paus mellan behandlingarna om man känner att det behövs. Tillåt dig själv att vara egocentrisk och fokusera tid och energi på behandlingar och att bearbeta sorgen när den dyker upp.

2 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag har också alltid sagt 25, men vad var det som hände?!?

Nu hade jag visserligen inget stabilt förhållande vid tiden för att göra barn så att jag skulle bli mamma som 25-åring, men över 30 kunde jag inte ens i min vildaste fantasi tänka mig att jag skulle hinna bli.

Linda sa...

Jag hade ett stabilt förhållande men det var så mycket annat som hände då så att 25 kom och passerade och när vi sedan väl började försöka så hände inget.