Sidor

söndag 18 november 2007

Dykreflex

Idag på babysimmet fick jag lära mig någonting nytt.

Jag trodde att hela grejen med att gå på babysim var att man skulle få barnen att komma ihåg den medfödda dykreflexen och använda sig av den och att man därför skulle börja på babysim så tidigt som möjligt.

När jag i våras ringde och anmälde Linus fick jag veta att det var bättre att de var lite större för då hade de mer behållning av det...

Och idag fick jag veta att man inte alls använder den medfödda reflexen*, det är nämligen väldigt obehagligt för dem (?) Istället lär man dem att när man har sagt 1-2-3-dyk så kommer det vatten över huvudet (för närvarande hällt ur en liten hink) och på det sättet lär de sig att hålla andan innan de dyker.

*Jag avbokade nästan Linus babysimsplats efter att ha hört att det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd.

2 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Det var jag som sa det där om PSD va?

Det låter klokt att de ska vara lite äldre... annars är det ju reflexen som används oavsett vad som är syftet.

Linda sa...

Japp, det var du.

Ja, nu är Linus så stor så nu är jag inte orolig för PSD längre.