Sidor

söndag 6 december 2009

En sväng till förlossningen

Efter att ha städat och fxat hela dagen fick jag vid niotiden rätt ont i magen och en del sammandragningar. Drog slutsattsen att jag överansträngt mig och lade mig i soffan och tittade på tv. Vid midnatt bestämde jag mig för att försöka sova bort värken och gick och lade mig och somnade rätt fort.

Vaknade vid två-tiden och kunde inte somna om, dels för att det var ett sabla liv nere på gatan och dels för att magen fortfarande gjorde ont. Efter en stunde bestämde jag mig för att gå upp en stunde och gjorde så. Satte mig vid datorn och svarade på ett mail och tänkte sedan titta lite på tv men insåg att sammandragningarna nu var uppe i 6-7 stycken på en timme så det är nog bäst att ringa förlossningen (BMs order om de överstiger 3 på en timme). De tycket att jag skulle komma in på en koll.

Funderade en minut på om jag skulle ringa och väcka min lillasyster och be henne stanna hemma med Linus så maken kunde följa med men tycket att jag nog kan klara mig själv så jag informerade maken och läget och gav mig iväg. Började dock undra om det var ett misstag att åka själv när jag var på väg till bilen och det gjorde ordentligt ont i magen.

På förlossningen togs det CTG-kurva och gjordes utltraljud, allt såg bra ut. Bebisen var vild och livmoderhalsen längre än 4 cm (den ska vara längre än 3cm) så allt var frid och fröjd. Fick order om att åka hem och ta det lugnt och komma tillbaka om det inte ger med sig.

Medans Jag låg med CTG-kurvan så funderade jag på vem av mina systrar jag skulle muta att städa lägenheten inför hemkomsten om det skulle dra igång på riktigt nu och så oroade jag mig för att jag inte skulle få träffa Linus på jättelänge med en förtdidigt född lillebror.

Nu är jag hemma igen och känner mig rätt mörbultad, ska försöka ligga i soffan och titta på tv tills jag har smält vad som hänt de senaste timmarna och blivit trött igen.

2 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Hua vännen, du måste ta det lugnt! Inte röja på så. Kram

Anonym sa...

Det är bäst att du tar det lungt samt tar hand om dig! Du vet vart jag finns om du vill prata.
Kram fr Helena